Miasto Stołeczne Warszawa uruchamia Psychologiczne Centrum Wsparcia dla Rodziców i Uczniów. Od środy, 25 marca działa pomoc skierowana do osób, które znalazły się trudnej sytuacji w związku z pandemią koronawirusa – w szczególności w zakresie edukacji.
Nauczanie na odległość, lekcje online, prace domowe wysyłane w wiadomościach dzienników elektronicznych – w związku z koronawirusem polska szkoła znalazła się w całkiem nowej sytuacji. To trudny egzamin zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów i ich rodziców. Placówki oświatowe od 12 marca nie prowadzą zajęć, nauka prowadzona jest teraz za pośrednictwem internetu. Od środy 25 marca obowiązuje rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej o zdalnym nauczaniu – teraz jest ono obowiązkowe.
- Widzimy, że nauczanie zdalne stwarza sporo problemów. Dzieci i młodzież, ale także ich rodzice, nierzadko odczuwają stres i frustrację. Chcemy im pomóc, dlatego uruchamiamy Psychologiczne Centrum Wsparcia, w którym będą dyżurować specjaliści, gotowi odpowiedzieć na najtrudniejsze pytania, rozwiać wątpliwości, podpowiedzieć rozwiązania. Dziękuję nauczycielom, że działają w sposób elastyczny, a rodziców i uczniów zapewniam, że jeśli będzie taka potrzeba, udzielimy im odpowiedniego wsparcia – powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Psychologiczne Centrum Wsparcia dla Rodziców i Uczniów oferuje trzy filary pomocy:
- Wsparcie psychologiczne dla rodziców
Pomoc uruchamiają dwie specjalistyczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne: Uniwersytet dla Rodziców i Młodzieżowy Ośrodek Profilaktyki i Psychoterapii MOP. Rodzice lub opiekunowie, dzwoniąc tam, otrzymają wskazówki/porady dotyczące postępowania z dziećmi, które znalazły się w nowej, nieznanej sobie sytuacji (brak zwykłych kontaktów z rówieśnikami, zabaw w przedszkolach, codziennej nauki w szkole, która zastąpiona została w sposób nagły nauką zdalną).
Od poniedziałku do piątku czynne są trzy numery telefonu dla rodziców i opiekunów:
510 205 050 (godz. 9.00-18.00)
519 047 372 (godz. 9.00-14.00)
500 717 258 (godz. 14.00-18.00)
W sobotę i niedzielę 519 047 370 (godz. 10.00–16.00) - Wsparcie psychologiczne dla uczniów
Podczas dyżurów telefonicznych i online psycholodzy rozmawiają z uczniami nie tylko o sytuacjach i kłopotach szkolnych, ale przede wszystkim o lękach i stresach związanych z szerzącą się pandemią.
Zachęcamy także do kontaktu z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 3 na Żoliborzu, pod numerami telefonów (w godzinach od 9:00 do 19:00):
- 503 344 908
- 222 772 210
- 222 772 218
Pomoc lub poradę można uzyskać pisząc także na adres: poradnia.ppp3@gmail.com
Pomocą i wsparciem psychologicznym służą wszystkie dzielnicowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Wykaz numerów telefonów i godziny dyżurów w poszczególnych dzielnicach dostępny jest tutaj: http://www.um.warszawa.pl/sites/all/files/download_file.php?file=/sites/default/files/attach/aktualnosci/dyzury_telefoniczne_poradni_psychologiczno-pedagogicznych_2.pdf
- Wsparcie dydaktyczne dla rodziców
Rodzice mogą liczyć także na wskazówki merytoryczne i rady dotyczące edukacji zdalnej. Na pytania odpowiedzą nauczyciele poszczególnych przedmiotów. Uwaga! Nie będą rozwiązywać konkretnych zadań, tylko służyć radą, tłumaczyć. Kontakt drogą mailową z Warszawskim Centrum Inicjatyw Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń: zapytajeksperta@wcies.edu.pl