null

Wybierz, jak będzie wyglądał nowy tramwaj dla Warszawy!

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Parówka, kanciak, kredens, berlinka... kto pamięta te nazwy tramwajów?? To one jeździły kiedyś po Warszawie. Na stołeczne ulice wkrótce ma wyjechać 213 nowoczesnych, klimatyzowanych, niskopodłogowych tramwajów. A o tym, jak będą wyglądać, mają zadecydować mieszkańcy stolicy.

Tramwaje Warszawskie uruchomiły w piątek, 25 października sondę, w której to Warszawiacy mają się wypowiedzieć, jak ma wyglądać nowy warszawski tramwaj.
Na stronie um.warszawa.pl/nowetramwaje mieszkańcy mogą wybrać jedną z trzech wersji. 

Głos można oddać także tradycyjnie w punktach obsługi pasażera Warszawskiego Transportu Publicznego, gdzie czekają specjalne ankiety oraz urny do wrzucania głosów. Warszawskich tramwajarzy można spotkać również w dziesięciu najczęściej uczęszczanych punktach przesiadkowych stolicy – m.in. przy Dworcu Wileńskim, na pl. Bankowym czy pl. Zawiszy. W tych miejscach również będą prezentowali propozycje wyglądu nowych tramwajów i pytali pasażerów o zdanie.

wariant a

wariant b

wariant c

Cała akcja potrwa do środy, 30 października, a wyniki głosowania będą znane na początku listopada.

Obecnie pracownicy Tramwajów Warszawskich wraz z producentem nowych tramwajów ustalają ostatnie szczegóły przed rozpoczęciem produkcji nawet 213 wagonów. Wykonawca przedstawił trzy warianty wyglądu przodu nowych pojazdów. Pierwsza wersja jest nieco drapieżna i podąża za nowymi trendami w projektowaniu samochodów i autobusów. Druga wersja przygotowana przez producenta nawiązuje do jednego z modelu stołecznych tramwajów. Z kolei trzecia wersja ma wiele krągłości, ale też śladem uśmiechu nawiązuje do dalekowschodnich motywów.

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na nawet 213 nowych tramwajów dla stolicy w czerwcu 2019 roku. To największa umowa na tramwaje podpisana dotychczas w Polsce i jedna z większych w Europie. Dostawy są podzielone na dwie części: w zamówieniu podstawowym Tramwaje Warszawskie kupią 123 tramwaje, a w ramach opcji możliwy będzie zakup kolejnych 90. Hyundai Rotem wyprodukuje je za 1 mld 825 mln zł netto. Wszystkie pojazdy w ramach zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone do stolicy do końca 2022 roku, a te budowane w ramach opcji – do końca 2023 roku. Zakup uzyskał częściowe dofinansowanie z funduszy UE w wysokości 285 mln zł.