Od poniedziałku, 23 marca, nastąpią zmiany w rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej w Warszawie. Warszawski Transport Publiczny będzie kursował według sobotnich rozkładów jazdy, a składy będą wyposażone o dodatkowe pojazdy.
W godzinach komunikacyjnego szczytu, na trasy najważniejszych linii autobusowych i tramwajowych wyjadą dodatkowe autobusy. Te linie to: 2, 24, 26, 31, 122, 132, 138, 145, 150, 155, 162, 167, 182, 189, 190, 504, 507, 517, 520, 523, 527, 709, 710, 719, 723, 739. Dodatkowo uruchomione zostaną linie: 317, 326, 340, 345, 401, 402, 412, 414.
Metro będzie kursowało z częstotliwością sobotnią, z dodatkowymi pociągami w godzinach szczytu.
Obecnie komunikacja miejska obłożona jest w około 30 proc. Zmniejszenie częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej, a zarazem zwiększenie składów o dodatkowe pojazdy ma pozwolić pasażerom na zachowanie odpowiednich odstępów w środku transportu pomimo rzadziej kursujących linii.
Zawieś bilet komunikacji miejskiej
Pasażerowie, którzy zrezygnowali teraz z podróży komunikacją publiczną, mogą drogą elektroniczną zwrócić się z wnioskiem o zawieszenie biletu długookresowego w czasie zagrożenia epidemicznego.
Zarząd Transportu Miejskiego przygotował specjalną stronę internetową, gdzie szybko i sprawnie można złożyć wniosek. Strona dostępna jest pod adresem http://zawieswkm.wtp.waw.pl - wystarczy podać numer karty, na której zakodowany jest bilet.
Zawiesić można bilety 30- i 90-dniowe, ważne w dowolnej strefie biletowej, także Bilety Metropolitalne. Pasażer nie otrzyma zwrotu pieniędzy, będzie mógł natomiast przekodować niewykorzystany czas ważności biletu na inny termin, po zgłoszeniu się do Punktu Obsługi Pasażerów, w dowolnie wybranym przez siebie terminie. Przekodowywany okres ważności będzie się liczył od dnia złożenia wniosku przez Internet.
Pasażerowie, którzy chcą otrzymać zwrot pieniędzy za niewykorzystany okres ważności biletów powinni zgłosić się bezpośrednio do POP – w czasie trwania biletu. Zwrot wymaga zmiany zapisu na Warszawskiej Karcie Miejskiej, co można zrobić tylko w Punktach Obsługi Pasażerów. Aktualna lista czynnych punktów oraz godziny ich otwarcia dostępne są tutaj: https://www.wtp.waw.pl/newsy/2020/03/13/zamyknieta-polowa-pop/
Bezpieczeństwo pasażerów i pieszych
Aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa wyłączone zostały przyciski otwierające do otwierania drzwi. Kierowcy i motorniczy otwierają drzwi automatycznie. Na wszystkich liniach dziennych i nocnych przystanki "na żądanie" stały się przystankami stałymi! To oznacza, że nie trzeba wciskać przycisku STOP.
Automatycznie uruchamia się także sygnalizacja świetlna na przejściach dla pieszych. W związku z tym, że przyciski te służą również osobom niewidomym jako sygnalizacja dźwiękowa i wibracyjna nie będą one demontowane, ani zaklejane. Zasłonięte zostaną jednak tabliczki i naklejki informujące o konieczności naciskania przycisku.
Przypominamy, że pracownicy Warszawskiego Transportu Publicznego stale dezynfekuje wszystkie autobusy, tramwaje i wagony metra – specjalnymi preparatami dokładnie odkażamy poręcze, uchwyty i inne elementy, których pasażerowie dotykają podczas podróży.